Blind adept presenterar 3D-taktila bilder till inhemskt mikroskopi konferens.
ASU studenter presenterar sina anslag, “Bilder tusen ord, ” på en inhemsk mikroskopi möte.
Affischen visar detaljer om sin forskning hurdan 3-D taktila bilder kan assistera blinda samt synskadade studenter att lyckas i STEM (vetenskap, teknik, konstruktion och matematik) klasser.
Fast Ashleigh Gonzales är en typisk 20-åring ASU senior, är hon ej den genomsnittliga eleven. Till skillnad från andra studenter som studerar biovetenskap, när hennes beslut att ta examen i molekylär biovetenskap och bioteknik skapades en exceptionell sporre – en som andra studenter inte är villiga att ta itu med.
Ashleigh är blind.
Men hon pluggar en STEM (vetenskap, princip, byggnad samt matematik) examen som kräver en förståelse för många detaljerade, mikroskopiska biologiska element – något hon hittar fascinerande samt spännande.
“När jag sökte till Arizona State University, valde jag molekylär biovetenskap samt bioteknik på grund av min kärlek till biologi”, säger Ashleigh. “Jag innehar alltid varit mycket hugad utav vetenskap. Från en high school bioteknik kurs, upptäckte jag att även om jag älskade biologi, var det de finare detaljerna, såsom de inblandade molekylära processerna jag var mest intresserad av”
I våras tecknade hon upp sej för 400-nivån kurs Cell Biotechnology, som lär eleverna hur man experimentera med annorlunda typer av cellkulturerer och detta kräver en enorm mängd göromål med mikroskop. Som en andel av kursen behövs att designa och genomföra ett forskningsprojekt därtill ge en avgörande presentation för klasskamrater och fakultetet.
I Ashleigh “-projekt beskrivs hurdan 2-D bilder kan omvandlas till 3-D taktila tavlor alternativt bilder.
Det i sin tur ger studenter som är blinda alternativt synskadade chans att oberoende bilda sej om bilder som finns i läroböcker, presentationer och som kan fångas igenom ett mikroskop.
Vid 13 års ålder, förlorade Ashleigh sin syn helt på grund av en sällsynt genetisk sjukdom. Hon var tvungen att lära sig punktskrift samt övriga färdigheter mycket fort.
Som en högskolestudent, behöver hon förlita sig på dagens princip som ritningar, punktskrift och beskrivningar med bilder från lärare och klasskamrater. Dessa metoder ger begränsad taktil info. Genom sitt projekt, önskar hon att förbättra tillgången till STEM kurser för studenter som är blinda eller synskadade.
”Jag valde det här projektet alldenstund jag känner mycket kraftigt för risken för blinda att få inneha tillgång till STEM material ” säger Ashleigh. “Just idag kan mycket få blinda göra lyckad yrkesutveckling i STEM fältet. Det är en hel ansamling utav människor vars enda barrikad för att hejda sig inom detta fält kan vara lättare att bryta än man förut trott. ” Härförleden presenterade Ashleigh samt klasskamrat Leanne Harris deras vetenskapliga anslag, med titeln “Bilder tusen ord, ” på inhemsk Microscopy & Mikroanalys möte i Phoenix. “Ashleigh var huvudförfattare på denna affisch samt presenterade sin forskning till en grupp av utestående microscopists från hela världen”, säger Debra Baluch, forskare i Institutionen för livsvetenskaper. “Vi var glada att se den positiva responsen från andra microscopists för vår student som är blind, förklarade för dem hurdan man tittar på på bilddata på ett andra fason. ”
“Vår posterpresentation var mycket framgångsrik”, säger Ashleigh. “Flera individer visade ett entusiastiskt engagemang för vårt projekt. Folk frågade om hurdan taktila bilder görs samt erbjudande på hurdan de kan nyttjas. Vår forskning stimuleras mycket utav de samtal om möjligheterna för blinda att få bättre access till STEM fält. ” Ashleigh samt Harris fick båda NASA / ASU Grant Praktik att fortsätta forska cellbiologi samt elaborera tredimensionell taktil bildteknik.
Paret kommer också att få stöd från ett tvärvetenskapligt forskarteam från ASU School of Life Sciences, School of Earth & Space Exploration, Ira A. Fulton Skolor för princip samt funktionshinder Resource Centrum. I höst kommer de ett par studenterna att framföra affischer på konferenser för Society for Neuroscience och American Society for Cell Biology.
Dessutom är Ashleigh fortgå sitt ledarskap för ett andra år som ordförande för gruppen Counts Tempe – en grupp för ökad medvetenhet om funktionshinder på ASU: s Tempe Campus. I ett ansats att avlägsna anliga feltolkning arbetar gruppen för att framhäva bättre förståelse för folk med funktionshinder.